Youandi heb ik ontmoet via de Facebook group Dutch GirlBoss. Na het lezen van een van mijn andere Ontmoet blogs heeft zij contact met mij opgenomen en na een leuk gesprek stel ik haar graag ook voor!
Wie ben je?
Mijn naam is Youandi van Riet, ik heb een super leuke lieve man, ik ben heel creatief en gek op lekker eten.
Wat doe je?
Een aantal jaren geleden ben ik gestart met Dev en Des, een reclame bureau gericht op de food en horeca sector. Dev en Des helpt deze ondernemingen met het neerzetten van een totaalbeleving. Eten zou naar mijn mening namelijk echt een beleving moeten zijn. Door te kijken naar de totale uitstraling van een bedrijf ondersteun ik hen met het vertalen van hun aanbod tot een totaalbeleving. Ik maak reclame-uitingen en huisstijlen, ik verzorg drukwerk en websites, en onderhoud de zakelijke social media pagina’s. Om dat alles te ondersteunen maak ik ook food foto’s waar je trek van krijgt.
Waar doe je dat?
Ik werk soms bij een klant op locatie, vanaf thuis of op kantoor. Het maken van food foto’s gebeurt bijvoorbeeld vaak op locatie bij een restaurant zelf. Dat is het fijne aan mijn beroep: ik kan overal werken als ik mijn laptop en internet heb.
Waarom ben je ondernemer geworden?
Ik ben eerst gaan studeren bij het Grafisch Lyceum, vervolgens ben ik doorgestroomd naar het HBO op de Hogeschool Rotterdam. Tijdens mijn opleiding kreeg ik een opdracht aanvraag via mijn vader. Hij zei meteen “kom dan gaan we naar de kvk om je bedrijf op te richten”. Vanaf mijn 20e ben ik al ingeschreven bij de kvk met mijn reclamebureau. Mijn ouders zijn beiden ondernemer, dus het is er met de paplepel ingegoten.
Dev en Des is naast mijn opleiding blijven draaien maar mijn opleiding had mijn prioriteit. Daarna ben ik eerst onder een baas gaan werken, maar ik kon hier mijn draai niet helemaal vinden. Ik heb het risico genomen om volledig eigen baas te zijn en heb mijn bedrijf nu kunnen zo uitbouwen dat ik hier een stabiel basisinkomen uit kan halen. Het blijft altijd spannend een eigen onderneming. Je hebt in het begin nooit echt zekerheid van inkomen.
Mijn uiteindelijk doel voor Dev en Des is dat alle ondernemers uit de food en horeca sector weten wie ik ben. Ik wil ook uitbreiden met een eigen pand en personeel. Wanneer iemand een restaurant gaat beginnen weten ze gewoon dat ze bij mij moeten zijn. Wauw dat zou echt ultiem zijn!
Waarom kiezen mensen jou?
Dev en Des heeft focus, wat niet alle reclame bureaus hebben. Ik heb me gespecialiseerd in de food en horeca sector. Zo kan ik bijvoorbeeld een restaurant helpen de omzet te verhogen door een bepaalde indeling en uitstraling van de menukaart. Ik denk mee met de restaurants en diep hun problemen uit om deze vervolgens op te kunnen lossen.
Ik heb een voorliefde voor eten, het liefst ga ik elke dag uit eten. Ik ben wel begonnen zoals ieder reclame bureau zonder specialisatie, maar ik kreeg advies om dit toch iets anders aan te pakken. Dit heb ik opgevolgd en ik heb er nog geen dag spijt van gehad.
Maar ik kies ook mijn klanten. Dan ga ik langs een bedrijf waar ik graag een ontwerp voor zou willen maken. Ik doe dan mijn research en maak een plan wat ik zou veranderen zodat ik dit tijdens een gesprek kan voorstellen. Vaak weten de ondernemers van de horeca bedrijven wel wat er mogelijk is, maar hebben hier simpel weg de tijd en focus niet voor daar kan ik ze dan bij helpen.
Mijn eerste beleving…
Ik ben een aantal jaar geleden samen met mijn man in Disneyland Parijs geweest. We zijn toen in de avond een hapje gaan eten bij Anettes, dit is een restaurant in Disney Village. Nu is Disneyland natuurlijk al een beleving op zich, als iemand weet hoe ze een beleving neer moeten zetten dan zijn zij dat wel.
Het begint al bij de voorgevel. Met echte neon kleuren en een ouderwetse knalroze auto voor de deur zetten zij een echte fifties American diner sfeer neer. Alles was op elkaar afgestemd. De kleding van het personeel, de menukaart, de meubels, het eten. Ik dacht, het klopt gewoon allemaal. Dit vond ik zo gaaf en ik dacht, dit wil ik doen, ik wil food en horeca ondernemers helpen met het neerzetten van een totaalbeleving.
Wat zijn de leuke kanten van het ondernemer?
Ik vind het vooral fijn dat ik veel verschillende dingen kan doen. Onder een baas wordt je vaak op een taak of onderdeel gezet. En juist de afwisseling tussen ontwerpen, naar klanten gaan, websites maken, social media strategieën opzetten en dan food foto’s maken vind ik het leukst. Ik vind het heerlijk om mijn creativiteit kwijt te kunnen en ondernemers te kunnen helpen het meeste uit hun bedrijf te halen. Als ik dan zie dat mijn producten effect hebben krijg ik heel veel energie om weer door te gaan.
En de minder leuke kanten?
Soms vind ik het lastig omdat je de zekerheid mist van een vast ritme en in het begin ook inkomen. Iedere dag is anders maar je moet wel alles goed inplannen. Gelukkig heb ik nu een redelijk ritme en structuur in mijn dagen.
Social Media gebruik je dat?
Ja, ik gebruikt het voor mijn werk heel veel omdat ik de content maak voor de bedrijven. Via mijn eigen Social media kanalen houd ik mijn volgers op de hoogte over de status van mijn lopende projecten en leuke nieuwtjes. Instagram gebruik ik om mijn food foto’s en ontwerpen te laten zien; ook op LinkedIn ben ik te vinden.
Tot slot
Wil jij meer klanten in je restaurant, Youandi kan je helpen! Neem contact op via:
Mobiel: 0611598126
Email: info@devendes.nl
Facebook: https://www.facebook.com/devendes
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/dev-en-des/
Instagram: dev_en_des
Wil je eerst meer lezen over wat zij allemaal doet?
Ga naar: www.devendes.nl