Kleuren, er wordt op verschillende manieren gebruik gemaakt van kleuren.
Zo zijn er verschillende persoonlijkheidstesten waarbij je tot een kleur behoort. En die kleur staat dan voor een bepaald karakter. Je hebt ook testen waarbij je je zakelijke karakter kan weergeven, een drijfveren test. Hier in zie je welke kleur(en) jij bent, wat je valkuilen zijn en met welke kleur jij het beste samenwerkt en met welke kleur het minst.
Kleuren wekken emotionele reacties op als we ze zien. Hoewel de dingen die we voelen wanneer we bepaalde kleuren zien, mogelijk niet universeel zijn, lijdt het geen twijfel dat het selecteren van de juiste kleuren voor jouw merk een essentieel onderdeel is van marketing. Bij het bepalen van de beste manier om jouw bedrijf een merk te geven, moet kleur een onderdeel zijn van de vergelijking. Zelfs als je tot nu toe niet veel aandacht hebt besteed aan kleur als onderdeel van branding, zal het je misschien verbazen hoe belangrijk het is om erover na te denken. De felle primaire kleuren die
Toys R Us gebruikt, zouden volkomen ongepast zijn voor een bank. Dat is duidelijk, maar de psychologie van kleur gaat veel dieper dan dat.
Kleurenpsychologie
Je hebt misschien iets over kleurenpsychologie gelezen en vond het een vrij eenvoudig concept. Een populaire trope zegt dat fastfoodrestaurants rood gebruiken in hun logo’s omdat rood de honger stimuleert. Dat kan voor sommige mensen waar zijn, maar het is een vergissing om niet dieper op het onderwerp in te gaan. Het is niet mogelijk om kleurenpsychologie terug te brengen tot een reeks generieke uitspraken.
Een kleur die één ding in de ene cultuur betekent, kan in een andere iets heel anders betekenen. Neem bijvoorbeeld de kleuren die verband houden met rouw. In de westerse cultuur is zwart vaak de traditionele kleur die wordt gedragen voor begrafenissen. Er zijn echter veel culturen die andere kleuren associëren met rouw. In India en een groot deel van het oostelijk halfrond is wit bijvoorbeeld de kleur van rouw. In Thailand dragen rouwenden paars en in Korea dragen ze blauw. Geel wordt in het Westen misschien gezien als een vrolijke kleur, maar voor mensen in Egypte, Ethiopië en Mexico is het andersom. Het is dus belangrijk om rekening te houden met emotie, culturele betekenis en symboliek bij het kiezen van kleuren die bij jouw merk past.
Hoe culturele variaties en persoonlijke ervaringen reacties op kleur vormen Het voorbeeld van rouwkleuren is slechts één factor die kan weerspiegelen hoe jouw doelgroep zich voelt wanneer ze een bepaalde kleur zien. Het is duidelijk dat er geen manier is om elke persoonlijke ervaring te interpreteren of te voorspellen die een reactie op een kleur kan beïnvloeden, dus de beste optie is om de meest waarschijnlijke reacties te overwegen en van daaruit te werken. Als je een bedrijf hebt dat marketingcampagnes in meerdere landen wilt uitvoeren, is onderzoek doen belangrijk om te bepalen welke kleuren moeten worden gebruikt om een effectief logo en merk te creëren. Zo wordt roze vaak beschouwd als een vrouwelijke kleur, terwijl blauw mannelijker is. Dat is een eenvoudig voorbeeld, maar het illustreert enkele van de problemen die verband houden met kleuren en marketing. Roze is misschien de perfecte kleur voor uw logo, maar als je doelgroep mannen zijn, is de kleur misschien niet de juiste om de doelgroep aan te spreken.
Kleur en branding
De kleuren die je kiest, communiceren direct met de mensen die jouw logo zien. Als je niet over kleuren nadenkt, loop je het risico dat mensen aannames doen over jouw bedrijf en product of dienst die niet waar zijn.
Een aspect van kleurkeuze dat veel bedrijven over het hoofd zien, is de manier waarop kleuren jouw merkpersoonlijkheid beïnvloeden. De persoonlijkheid van een merk bepaalt hoe klanten een bedrijf ervaren en hoewel het voor een bedrijf nooit mogelijk is om die perceptie volledig te beheersen, kunnen ze zeker keuzes maken die helpen om het in een bepaalde richting te sturen.
Jouw doelgroep en kleur
De volgende belangrijke overweging is wat je doelgroep verwacht te zien. Als je jouw diensten voornamelijk aan grote bedrijven op de markt brengt, zijn de kleuren die je kiest waarschijnlijk conservatief en niet flitsend. Aan de andere kant, kan een bedrijf dat producten op de markt brengt voor jongere individuen of in een creatieve industrie heel goed felle kleuren hebben om de aandacht te trekken en een gevoel van speelsheid over te brengen.
Wanneer je kleuren kiest die bij jouw merk passen, moet je altijd rekening houden met je doelgroep.
Kleuren in logo’s
Wanneer je op zoek bent naar een nieuw logo, zijn kleurbeslissingen groot. Over het algemeen kiest men om met een of twee kleuren, die samenwerken, te gaan. in plaats van veel kleuren te kiezen. Mensen in entertainment, design of andere creatieve industrieën willen misschien een meer gevarieerde smaak gebruiken om over te brengen wat ze doen.
Veelvoorkomende kleurkeuzes en wat ze betekenen
Hoewel het gevaarlijk is om overdreven simplistisch te zijn als je naar de psychologie van kleuren kijkt, kan het nuttig zijn om enkele van de meest voorkomende kleurassociaties te overwegen, zodat je ze in gedachten kunt houden bij het kiezen van een palet voor je logo.
Dit is geen volledige lijst, maar het geeft een idee hoe sterk verschillende kleurassociaties kunnen zijn.
Tips voor het kiezen van de juiste kleuren voor jouw logo
Wanneer je kleuren voor jouw logo kiest, moet je nadenken over de associaties die mensen waarschijnlijk zullen maken en die informatie gebruiken bij jouw beslissing. Hier zijn enkele tips om jou daarbij te helpen:
- Denk eerst na over je branche en welke kleuren het beste weergeven wat jij doet. Als je naar andere logo’s in jouw branche kijkt, kun je mogelijk patronen ontdekken.
- Overweeg vervolgens culturele associaties met de kleuren die het meest worden gebruikt in jouw branche.
- Als je je logo in meer dan één land gaat gebruiken, doe dan wat onderzoek om erachter te komen of de kleuren die je overweegt, betekenissen hebben die schadelijk of in strijd met je merkboodschap kunnen zijn.
- Zorg er ten slotte voor dat de kleuren die je kiest goed bij elkaar passen en elkaar aanvullen. Vaak kan het gebruik van contrasterende kleuren ervoor zorgen dat jouw logo opvalt en de aandacht trekt.
Een goede logo-ontwerper kan met jou samenwerken om kleuren te kiezen die precies bij jouw merk passen.
Contrasterende kleuren
Contrasterende kleuren zijn de kleuren die in de kleurencirkel recht tegenover elkaar staan. Wanneer je deze kleuren naast elkaar zet dan versterken ze elkaar wederzijds. Deze contrasterende kleuren worden ook wel Balanskleuren of complementaire kleuren genoemd.
Een paar voorbeelden:
– Geel met Paars
– Oranje met Blauw
– Oranjerood met Blauwgroen
– Rood met Groen
– Roodpaars met Geelgroen
Er is bij al deze kleuren trouwens wel iets bijzonders aan de hand. Want wanneer je deze twee kleuren met elkaar mengt dan ontstaat er altijd de kleur donker grijs. Dit is dan ook de reden dat ze complementaire kleuren heten. Complementair betekent aanvullend. De tegenovergestelde kleuren vullen elkaar aan zodat er grijs ontstaat.
Conclusie
De kleuren die je voor jouw logo kiest, kunnen van grote invloed zijn op hoe goed je jouw merkboodschap overbrengt en verbinding maken met jouw klanten. In plaats van simpelweg kleuren te kiezen die jij mooi vindt, doe een stap terug en overweeg alle implicaties van jouw keuzes. De tijd die je besteedt aan het overwegen van kleuren, zal op de lange termijn zijn vruchten afwerpen.
Goed artikel, leuk om te lezen wat kleuren betekenen. Vooral ook goed om te lezen wat bepaalde kleuren in bepaalde landen betekenen.
Mijn kleur is aqua met oranje. Dus super leuk om te zien dat deze kleur combinatie contrasterende kleurcombinaties zijn die goed bij elkaar passen.